All Categories
Featured
Table of Contents
Zij is slechts een effect van de wrijving tussen het zelf van het individu en het zelf van de groep, en tussen verschillende groepen binnen de samenleving. Populaire bikini kleuren en prints. Het enige wat mode stuurt is een gemeenschappelijk (cultureel) verleden, waaruit inspiratie wordt geput voor de (tijdelijke) vorm waarmee zij zich aan ons toont (Simmel 1904, 154)
En het is juist het tijdelijke karakter van de trend waar, volgens Simmel, de aantrekkingskracht van mode in schuilt. Zo kunnen we mode dus samenvatten als: een tijdelijke, veranderlijke, vermaatschappelijkte, fysieke vorm van een specifieke opvatting over het huidige tijdsbeeld ten opzichte van het gemeenschappelijke verleden (Simmel 1971, 153-154). Maar de aantrekkingskracht zit niet alleen in het tijdelijke aspect van de trend: de herkenbaarheid van elementen uit het verleden en verwerkte materialen spelen allemaal een grote rol in haar aantrekkingskracht.
Maar omdat Barthes niet naar de intermenselijke dynamiek kijkt, verbindt Barthes deze sociale structuur met taal (met name met retoriek). Victoria’s Secret bikini’s: must-haves. En waar Simmel zijn theorie vanuit de praktijk schrijft, in plaats vanuit een eerder omschreven theoretisch kader, doet Barthes het tegenovergestelde. Barthes poogt de vertaalslag te maken van theorie naar praktijk toe, door de bestaande theorie toe te passen op de praktijk
Er dient wel een onderscheid gemaakt te worden tussen Barthes eerste echte werk: The Fashion System (1973), waarin hij de mode semiotisch benadert en de verandering die Barthes’ denken vervolgens doormaakt tot aan het laatste deel van De Lichtende Kamer (1980), waar hij de foto fenomenologisch zal benaderen. Zo draag je een bikini met zelfvertrouwen. Barthes zal zich in The Fashion System uitsluitend te richten op de geschreven mode, de tekst naast de modeplaat of modefoto, als toegepaste semiologie
Maar de titel van het werk kiest hij provocatief: er is namelijk niet zoiets als zuivere formele regels waar de werkelijkheid zich aan houdt (De mooiste stranden om je bikini te dragen). Dat mode op ons overkomt als onvoorspelbaar is schijn: zodra we ons openstellen voor de historische dimensie van mode vinden we regelmatigheden terug (Barthes 2006, 100-101)
Hiermee doelt Barthes op het feit dat sommige specificaties van concepten uit het structuralisme, waaronder die van De Saussure, tegen de tijd dat hij zijn Système de la Mode afrondde, ingehaald waren door onderzoeken als die van Lacan en Levi-Strauss (Barthes 2006, 101) - Bikini’s en yoga op het strand. Maar dit verandert voor Barthes niets aan het feit dat mode (Barthes, 2006: 130)
Barthes maakt hierin vrijelijk gebruik van een stilering van gegevens die hij uit het modemagazine haalt om een herkenbare en verklaarbare structuur hier aan op te leggen (Accessoires die je bikini outfit compleet maken). Deze structuur, van stereotypering, helpt de gemeenschap om te begrijpen, te vertalen en zelf toe te passen. En dit is volgens Barthes waar de gemeenschap ook behoefte aan heeft: Doordat Barthes enkel de focus legt op een zuiver modebeeld en niet op de real garment (toegepaste, gedragen mode), doen de nuances die het subject zelf toevoegt in de eigen, modieuze combinatie er niet toe binnen het systeem; “de betekenis = de functie” (Barthes 2006, 78)
De geschreven mode = de voorstelling van wat in mode is, door het magazine opgesteld. En ondanks dat mode elk (half) jaar verandert, is het binnen die periode wel stabiel in haar betekenissysteem. En de verandering die vervolgens plaatsvindt is de vervanging van een symbool voor een ander. Hierdoor kan de linguïst mode, als een taalsysteem, synchronisch in plaats van diachronisch benaderen, in tegenstelling tot wat bij een natuurlijke taal het geval is (idem).
Maar door niet verder dan deze beknopte tekstuele omschrijving te kijken, verwordt de geschreven mode een .[ (Bikini’s en yoga op het strand). A] Hiermee maakt Barthes het onderscheid tussen langue / dress en de parole / getting dressed / dressing. De langue/ dress is het systeem (het algemeen concept) en het onderwerp van sociologisch en historisch onderzoek
Modefotografie vormt daarmee voor Barthes … (Barthes 2006, 20-21 #15) Daar tegenover kunnen we parole / getting dressed / dressing als de persoonlijke invulling en toepassing van het systeem zien (Bartes 2006, 8-9). Duurzame bikini merken ontdekken. Barthes beschrijft de act van zich kleden als volgt: Het zich kleden of de persoonlijke mode, zoals Barthes deze in zijn werk beschrijft, zal altijd een zekere mate van eigen interpretatie van het subject bevatten
Alleen wanneer men deze foto exact zou nabootsen, op het moment dat het modemagazine net uitgekomen is, zal men de mode het dichtst benaderen; al zou men daarin wel zichzelf verliezen (een Modenarren worden) (Designer bikini’s van Chanel en Dior). Dress, het ideaalbeeld uit het modemagazine, is alsof iemand uitsluitend in formele taal en in metaperspectief zou praten, waarbij de spreker telkens naar zichzelf zou refereren in de derde persoon
Barthes maakt aanvankelijk de langue / dress en niet de parole / dressing tot zijn studie. Hierin maakt hij dus de keuze om zijn Systeme de la Mode te beperken tot de studie van de langue van mode, omdat een studie naar de parole van mode te veel variabelen met zich mee brengt.
Barthes is zich bewust van de beperking dat dit tot gevolg heeft en geeft daarmee ook aan welke invloed het subject heeft op de parole / dressing, in het toepassen van de langue / dress - Bikini’s voor honeymoon bestemmingen. En hij geeft ook toe dat de zuivere dress niet te realiseren is, zelfs het model dat de mode draagt in het magazine, geeft door haar lichaamshouding en expressie een eigen invulling aan de mode die zij promoot
Hieruit wordt dan ook duidelijk dat het subject bij Barthes een stuk minder gedetermineerd wordt door sociale factoren in zijn omgeving dan bij Simmel het geval is. In de toepassing, de parole, stelt Barthes dat vooral het (modieuze) detail een belangrijke rol speelt. De betekenis schuilt eerder in het detail, omdat deze veel meer variatie kent (de positionering van de sluiting: voorkant, achterkant, zijkant, recht of schuin geplaatst, etc., het type sluiting: rits, knopen, haken, Chinese knopen, etc., de print op de stof), de manier waarop kledingstukken met elkaar gecombineerd worden en hoe deze combinatie af gemaakt wordt door een sieraad, riem of ander ornament.
Maar Barthes vind de oplossing voor deze tegenstrijdigheid door het taalsysteem van de mode op te splitsen in verschillende benaderingen (Bikini’s voor honeymoon bestemmingen). Die weliswaar niet los van elkaar kunnen bestaan, maar tegelijkertijd elkaars tegenpolen zijn in synchronie en diachronie. De geschreven mode wordt los gelezen van de invloeden waaruit zij is opgebouwd en de wijze waarop zij gecombineerd wordt in het modebeeld
Maar het idee van een taal van de Mode ziet Barthes liever als een metafoor op zich. Het narratief splitst zich namelijk op in twee systemen. Met deze opsplitsing in twee systemen bedoelt Barthes dat mode op twee verschillende wijzen benaderd kan worden: enerzijds als (written or real) vestimentary code en anderzijds als retoriek (Barthes 2010, 34-41).
De benadering van de vestimentary code is synchronisch; het is een set formules die expliciet kenbaar maken wat mode is (kledingkenmerken als kleur, lengte en de positie van knopen) (Bikini’s en yoga op het strand). Deze set is gesloten en betekenisverlening werkt door middel van denotatie, waarbij de mode wordt opgebroken en onderverdeeld volgens specifieke kenmerken
Mode kent in de vestimentary code duidelijk een semantisch bestaan: zij participeert in de meest directe zin binnen een gesloten systeem van betekenisdragers (signifiers), waarmee zij communiceert met de wereld. Deze communicatie verloopt middels een metaforische verstaanbaarheid, die middels elk soort tekensysteem gerepresenteerd kan worden, maar slechts begrepen kan worden binnen het systeem dat zij kent (men moet thuis zijn in het systeem van mode en toegang hebben tot de vertaalsleutel).
Desalniettemin is dit schip nog steeds hetzelfde schip als bij vertrek, omdat er telkens gaandeweg een element vervangen wordt en het vervangende element daardoor de plaats en functie inneemt van het oude element - Designer bikini’s van Chanel en Dior. De benadering van retoriek is daarentegen diachronisch en berust op een systeem van connotatie: het is de vertaalslag van de code door het modetijdschrift naar de lezer toe
Deze elementen zijn voor Barthes van groot belang in ons taalgebruik en in ons denken, want daardoor maken we de verbinding tussen wat we zien of lezen en het gevoelsmatige niveau dat ons terug voert naar wat er eigenlijk bedoeld wordt en het belang ervan - Strandclubs waar je bikini straalt. Metaforen en poëtische taal roepen een veel accurater beeld op van het bedoelde dan een louter directe tekst zonder beeldspraak
Alles wordt zorgvuldig gecatalogiseerd en in een denkbeeldige encyclopedie opgeslagen als verhalen die omlijst worden door een context, welke betekenis en diepgang geeft aan het verhaal. Niet alleen de tekst naast de foto, maar juist de combinatie van tekst èn foto (als context) zijn belangrijk - Cut-out bikini’s die in de mode zijn. Het gaat om de visuele prikkeling: in mode wordt er continue beroep gedaan op connotatie, een associatieve relatie met een bepaald gevoel (bv, ontembaarheid in bont, knusheid en landelijkheid in brijwerk, etc.)
Al deze associatieve beelden kunnen vervolgens opnieuw opgeroepen worden, telkens wanneer we een soortgelijk kledingstuk zien (Barthes 2007, 517-518). Retoriek brengt de parole binnen de langue. Zowel het tijdschrift als de lezer maken deel uit van een discours, een gedeelde culturele geschiedenis en kennis van voorbije modes. Hiermee weet het modetijdschrift een eigen ideologie op te leggen aan haar lezers (Barthes 2006, 99).Met haar retoriek poogt het magazine enerzijds de mode toe te wijzen aan een specifiek gebruik ervan (avondjurk, feestelijk, voor een specifiek seizoen, voor jongeren, etc.), anderzijds worden deze specificaties overboord gegooid en heeft de retoriek een abstract of juist poëtisch karakter, waarin materiaal en taal samenkomen, en welke de creativiteit van toepassing juist bij de lezer neerlegt.
Wanneer mensen zich kleden naar conventies, verhullen zij zich immers achter een rol die zij op dat moment uitspelen. Zelfs wanneer deze façade zichzelf vermomt als zuiver functioneel, of er slechts tussen de regels door hints worden gegeven naar de connotatieve boodschap (bv (Minimalistische bikini’s die elegant zijn). Een paar schaatsen als hint naar de winter die nog aan moet vangen en die misschien niet eens koud genoeg is om een sloot dicht te laten vriezen), wordt het poëtische aspect ingezet (Barthes 2010, 236-237)
Maar de metafoor kan enkel als poëzie gelezen worden middels de vertaalsleutel die het modemagazine aanreikt. Toch kan kleding ook zonder deze vertaalsleutel tot de verbeelding spreken, wanneer het om het lichaam zit en het lichaam tegelijkertijd verhult en accentueert. In Pleasure of the Text stelt Barthes dat juist de plek waar de stof het lichaam onthult, deze het lichaam het meest accentueert (Where the garment gapes).
Doordat Barthes de retoriek bindt aan de vestimentary code, richt hij zich op een “sociologie van representaties”, welke ideologisch is van aard. De nieuwste bikini trends van 2020. Met deze verbinding tussen het sociale en het theoretische is Barthes in staat om zijn systeem toe te passen op socio-logic[…]placed (Barthes 2006, 77)(cursivering overgenomen) In tegenstelling tot de vestimentary code, waar het niet toe doet hoe het artikel gepresenteerd wordt, is dit alles in de retoriek juist wel van belang
De macht van het modemagazine schuilt in set A, waar de emoties van de lezer opgeroepen worden, de lezer het belang van het detail leert en waar de lezer zichzelf ziet op de plek waar het model staat - Populaire bikini kleuren en prints. In set B wordt enkel benoemd wat in de mode is of zal komen, zonder dat dit verbonden wordt aan een specifiek gevoel, situatie of enige andere context waarmee men zich kan identificeren
Maar het is, en blijft, de lezer die haar moet interpreteren;en ook hier laat Barthes de nodige ruimte voor: values Deze extra betekenis is dermate intiem dat deze enkel kenbaar is voor de individuele ‘lezer’ (de aanschouwer) (Shein bikini trends uitgelegd). De metataal vervaagt in een poëtische momentopname, waarbij de taal even stilvalt en de puzzelstukjes in die momentopname even op hun plaats vallen in het geheel
Latest Posts
Welke Bikini Past Bij Een Tropische Vakantie
Shein Bikini Trends Uitgelegd
Victoria’s Secret Bikini’s: Must-haves